Adik Datang - A Samad Said



Penulis : A. Samad Said
Judul : Adik Datang
Penerbit : Wira Bukit Sdn Bhd (2003)
Reka Bentuk Kulit : Mazlan Nor - Art Peak
Jurugambar : Jalil Kassim
ISBN : 983-41196-0-7


Sesungguhnya tiada apa yang 'super' pada kulit depan buku ini. Hanya dihiasi dengan beberapa tulisan yang dilatari gambar yang barangkali ianya suasana di tepi pantai dengan pohon kelapa yang menjulang tinggi berbaris-baris, dibelakangi gunung-ganang.

Dengan warna yang kelam, gambar ini seolah mahu menceritakan mengenai sesuatu ketenangan dan kedamaian. Barangkali juga ia tentang kesunyian, kesepian, atau mungkin mahu memerikan perihal kerinduan seseorang kepada kekasihnya.

Tulisan nama penulis dan judul buku ini ditulis dengan tinta berwarna emas di atas petak segi empat hitam. Menjadikan tulisan emas itu lebih menyerlah dan menarik mata pada kali pertama memandangnya. Disamping sebaris ayat yang di atasnya, 'Novel yang merakam hidup resah dan mesra dekad 40-an' yang juga diwarnakan dengan warna hitam.

Nama A Samad Said berhuruf besar itu, dengan tulisan emas, sebenarnya sudah mencukupi untuk para pembaca mengulik buku ini. Ada semacam tarikan yang menyedup minat pembaca pada buku ini hanya dengan nama itu sahaja.

Pada kulit belakangnya pula, gambar penulis buku, sasterawan negara, Datuk A Samad Said, diletakkan. Hiasan kulit belakang ini membuat buku ini lebih bernilai dan berharga.




Sebuah renungan daripada potret Pak Samad ini mengandungi satu ribu pengertian. Pandangan mata yang hanya bisa dimengertikan apabila pembaca menyelesaikan bacaan pada buku ini.

Jelingan dari mata redup tokoh besar dunia sastera Malaysia ini, boleh dikaitkan dengan rasa kedamaian, kesepian, serta kerinduan pada kulit depan buku ini. Ianya seperti saling berkait. Kemungkinan isi buku ini berkisah sekitar itu. Kisah damai, kisah sepi, kisah rindu.

Secara keseluruhannya reka hias kulit buku ini hanya 'biasa-biasa' sahaja, kecuali pada nama dan gambar Datuk A Samad Said itu.

0 comments:

Post a Comment