Juara - S Othman Kelantan



Penulis : S Othman Kelantan
Judul : Juara
Penerbit : Dewan Bahasa Dan Pustaka (2007)
ISBN : 983-62-8378-1


Sesebuah novel yang ditulis oleh seseorang yang mempunyai nama yang gah dalam dunia penulisan biasanya tidak memerlukan reka kulit yang bombastik. Cukup sekadar dituliskan nama penulisnya, menggunakan font besar, dan tajuk novel tersebut. Faktor nama penulis itu sudah cukup memberi kekuatan dan tarikan kepada pembaca untuk membelinya.

Begitu juga dengan novel Juara tulisan sasterawan negara ke-9 ini, S. Othman Kelantan. Novel yang berada di tangan saya ini adalah edisi khas sasterawan negara yang dicetak pada tahun 2007. Cetakan pertama novel ini pada tahun 1976.

Reka hias kulit depannya begitu ringkas. Nama penulis, judul novel, dan tulisan 'Edisi Khas Sasterawan Negara' itu di samping sebuah gambar atau lukisan yang perlu diperhatikan benar-benar baru dapat dipastikan apakah ia.

Gambaran yang menunjukkan seekor lembu yang sedang berlari dengan derasnya.

Mungkin dengan larian lembu itu sudah cukup untuk memberitahu khalayak pembaca bahawa novel ini berkisar pada cerita lembu. Lembu yang sedang kencang berlari? Lembu yang mengamuk? Lembu yang diancam lalu mengganas? Mungkin cerita sekitar itu.

Seluruh reka hias kulit buku ini dipenuhi dengan warna merah. Warna darah. Barangkali ada konflik yang cuba disampaikan melalui buhulan lembu dengan warna merah darah itu.

Selamat memiliki dan menghayati...

0 comments:

Post a Comment