Tulang2 Berserakan - Usman Awang


Penulis : Dato' Usman Awang
Judul : Tulang2 Berserakan
Grafik & Atur Huruf : Emila Yusof
Penerbit : UA Enterprises Sdn Bhd (2006)
ISBN : 983-3742-00-9

Buku ini adalah sebuah tulisan daripada seorang penulis yang tidak harus diperkenalkan lagi. Dato' Usman Awang yang sering menulis puisi-puisi yang puitis kali ini melahirkan sebuah novel pula. Novel ini dicetak kali pertamanya pada 1966.

Melihat kepada kulit buku ini, dilatari dengan warna 'senja'. Jingga bercampur hitam, layaknya warna dan suasana di kala matahari hampir terbenam. Di samping gambar kawat duri yang juga merupakan satu-satunya gambar yang menghiasi muka depan buku ini. Juga terdapat tulisan 'tulang2 berserakan' yang menjadi judul untuk buku ini, sementara nama penulisnya diletakkan pada sudut bawah kulit depan buku ini. Kedua-dua tulisan ini diwarnakan dengan warna kuning.


Mengapa Kawat Duri?
Kawat duri biasanya digunakan untuk menandai sesuatu kawasan atau lapangan yang tidak dibenarkan sesiapa untuk memasukinya. Kawasan larangan. Atau juga sebagai isyarat kawasan peribadi yang tidak boleh dicerobohi.

Menggunakan kawat duri ini lebih kepada langkah keselamatan daripada ditembusi oleh mereka yang tidak berkenaan.

Apabila melihat kawat duri menjadi ilustrasi utama buku ini, ianya seolah mahu menceritakan mengenai sesuatu sempadan pemisah yang tidak boleh untuk dibolosi oleh sesiapa tanpa kebenaran. Sebuah kawasan larangan yang mana pencerobohnya boleh didakwa atau sahaja akan ditembak mati.

Dengan tajuknya Tulang2 Berserakan diposisikan di atas gambar kawat duri itu, memperkuatkan lagi hubungan kawasan larangan (gambar kawat duri) itu dengan perihal tulang yang berserakan akibat cubaan menembusi sempadan kawat tersebut.

Mungkin novel ini mengenai peperangan, pencerobohan, penjajahan, kekejaman, kematian, pengorbanan, atau yang sama makna dengannya. Pada kulit depan buku ini menceritakan segalanya.


Warna Kuning, kenapa?
Tulisan bagi judul novel ini, Tulang2 Berserakan, dicatatkan sebegitu. Bukan 'Tulang-tulang Berserakan' yang sepatutnya diletakkan. Penggunaan nombor '2' untuk kata berganda bagi tulang, seperti yang biasa digunakan ketika bersms, dilihat seperti pereka hias bagi kulit depan buku ini tidak mengambil berat soal ejaan yang betul dalam bahasa Melayu.

Atau mungkin sahaja memang Sasterawan Negara Dato' Usman Awang dengan sengaja mahu tajuk novelnya begitu, Tulang2 Berserakan untuk menampakkan kelainan, barangkali...?

Tajuk itu pula diwarnakan dengan warna kuning.

Mengikut kajian yang dilakukan oleh mereka yang mengkaji perihal warna ini, warna kuning selalu dikaitkan dengan kecerian, kegembiraan, kesenangan, kebahagian, dan juga keamanan. Sering dalam kebanyakkan kebudayaan, warna kuning dianggap sebagai warna diraja.

Ada juga yang mengertikan warna kuning ini sebagai warna emas yang menggambarkan tentang kemakmuran dan kemewahan.

Mungkin makna disebalik reka hias kulit hadapan buku ini seperti ini,

Pencerobohan, peperangan, penjajahan, dan keganasan yang dilakukan (ditafsirkan melalui ilustrasi kawat duri) oleh segolongan manusia ke atas kumpulan yang lain telah mengakibatkan pertumparan darah yang maha dahsyat sehingga tulang-tulang mereka yang terkorban berserakan. Namun disebalik situasi perang yang dihadapi itu, mereka yang syahid terkorban mempertahankan negara atau bangsa atau agama, akan mendapat kegembiraannya, kesenangannya, kemewahannya, nanti di hadapan Allah azzawajalla (tafsiran warna kuning)

Mungkin...

Sampai di sini sahaja kulit buku yang dilihat. Selamat memiliki dan menghayati makna sebuah kulit...

0 comments:

Post a Comment